V poslední době, především v rámci neutuchájících bojů mezi kamennými a internetovými parfumeriemi, se v médiích vyrojily zajímavé informace o tom, jak vlastně funguje trh s parfémy, především pak s těmi, které se prodávají v internetových obchodech...
Začalo se totiž mluvit a psát o tom, že valná většina internetových obchodů (tj. ty největší, které dodávají parfémy většině malým e-shopům ) nakupuje své zboží prostřednictvím ne zcela legálních, ale zase ne nelegálních cest. Internetové obchody zkrátka dělají to, že nakupují od prodejců (např. švýcarský Simex Trading), kteří tyto parfémy nezískávají přímo od výrobců ani od oficiálních distributorů pro danou zemi, ale nakupují je v levných zemích (většinou se jedná o Arábii, případně Asii), aby mohli výrazně cenově konkurovat. To však s sebou samozřejmě přináší problémy jako je mnohdy nevhodné skladování a dlouhá cesta od výrobce ke spotřebiteli. Děje se však také to, že internetové obchody nakupují parfémy, kterých se z kapacitních důvodů a za levný peníz zbavují kamenné parfumerie a jistě existuje další spousta cest, jak se k parfémům dostat levněji než je běžně zvykem (byla jsem rovněž svědkem nakupování jednoho menšího českého e-shopu na serveru Aukro, kde se některé parfémy prodávají opravdu "za babku").
A jak takový "šedý" parfém poznáte? Bezpečně podle toho, že má na své krabičce vystřižen/vyřezán a přelepen čárový kód a výrobcem zakódované datum expirace. Vypadá to často nějak takto (ovšem vyřezané místo je častěji přelepeno novým čárovým kódem):
Ale někdy to vypadá i takto okatě (tj. nový čárový kód ne vždy překrývá ten původní):
A kde se toto vše provádí? Většinou buď ilegálně u nás na Západě nebo pak zcela legálně za poplatek 1 Euro v zemích východně od nás.
Co z toho tedy vyplývá pro nás jakožto spotřebitele? Většina zlých jazyků tvrdí, že mnohdy zkažené vůně (vlivem špatného skladování a dlouhého cestování), jiná barva parfému (viz zde) nebo o hodně slabší koncentrace, což je způsobeno prý tím, že parfémy pro východní trh jsou vlivem tamního horka více naředěné. O dalších polopravdivých "bludech" si můžete přečíst například tady. Co je však tedy pravda? Jestliže čekáte nějaké řízné vysvětlení, toho se bohužel ode mne nedočkáte, mohu vás pouze ubezpečit, že na internetu nakupuji již několik let a nikdy se mi nestalo, že by mi parfém přišel zkažený, nedejbože mi dokonce voněl jinak nebo slaběji. Jedná se zkrátka pořád o ty samé originální parfémy, akorát vlivem toho, že jej nekupujete od oficiálního distributora do ČR a díky tomu, že se dotyčný dodavatek nepodílí na financování reklamy a dalších propagací vůně, pořídíte dané parfémy mnohdy i o 70% levněji. Samozřejmě se na tom všem podílí i fakt, že část ceny výrobku netvoří financování mnohdy drahých prostor kamenných parfumerií a placení mnoha jejich zaměstnanců. Hold jestliže k danému parfému potřebujete navíc i luxusní prostředí, ochotný personál a libé emoce z příjemného nákupu, parfémy na internetu pro vás zřejmě nejsou... Ostatní však můžete být v klidu a dále věřit svým oblíbeným e-shopům, z nichž vám sice možná jednou za čas přijde lehce poupravená krabička, ale odkud svůj parfém pořídíte v klidu a za velmi rozumnou cenu. Přesto pokud se náhodou stane, že vůně bude zkažená či zkrátka "nějaká divná", vězte, že velké internetové obchody s parfémy dbají na svou pověst a daný parfém vám jistě ochotně vymění.
Jak se ohledně svých parfémových nákupů rozhodnete, to záleží tedy jen a jen na vás...
P.S. Říkám si, že se už ani těm všem firmám nedivím, když začínají vyrábět své exkluzivní řady vůní, když vidí, kde všude a v jakém "málo luxusním prostředí" se jejich vůně prodávají... Ale konkrétně mně to nevadí, protože si myslím, že pěkně vonět má právo i maminka na mateřské nebo třeba uklizečka.
Giorgio Armani - exkluzivní řada parfémů dostupná pouze v buticích této značky:
Jaký máte na toto vše svůj názor vy a kde nejčastěji parfémy nakupujete? Diskutujte v komentářích pod tímto článkem...
No tedy, při čtení mi trochu spadla čelist a začala jsem kontrolovat všech 12 svých vůní, tedy krabiček, které si schovávám. Naštěstí vystřižený kód byl jen u jedné, u které jsem si 100% jistá, že je v pořádku a stejná jako jsem byla vždy zvyklá. Ale důvěru v e-shopy mám zatím pořád, opravdu jsem nikdy nic nemusela reklamovat, jen jedna známá cosi reklamovala, ale bylo to naštěstí v pohodě a vůni ji vyměnili.
OdpovědětVymazatIvka
Povidani o dlouhe ceste a dlouhem skladovani jsou pomluvy, velci hraci, kteri se timhle byznysem zabivaji se vetsina zbozi otoci behem mesice az 2 a doprava je vetinou letecka a do 10 dni jsem schopen mit
OdpovědětVymazatzásilku odkud koliv ze sveta v Cechach... Spis by se meli lide zamyslet nad tim co jedi a z jake smaradlave, toxicke cinske reky to je vypestovano...
Koukám, že zavádějící informace se šíří ve všech médiích... Asi málokdo z Vás ví, že výrobci parfémů nemají své vlastní sklady, vyrábí v podstatě na
základě poptávky a objednávek, které se dělají měsíce dopředu. Výrobce však prodá pouze vybraným subjektům na různé trhy, přičemž každý subjekt má své teritoriální omezení a to se zakódovává do čárových kódu a čipů,které se zalisovávají do některých krabiček. Logicky každý takový prodejce, chce prodávat co nejvíce a snaží se prodat i na cizí trhy a
konkurovat místním prodejcům. Aby mohli prodávat na další trhy a výrobce to nezjistil, vznikají tzv. dekódy. Pak zde samozřejmě existuje spousta
napodobenin, které se tváří všelijak a jsou na nich vytvářeny dekódy ke zvýšení důvěryhodnosti, protože dlouhou dobu platilo, co je dekódované je
100% pravé.
Byl bych rád, aby si lidé uvědomili, že díky dekódování se otevřel trh,který se snažili cenově ovlivňovat výrobci a ceny díky tomu poklesly. Nebo
ba se Vám líbilo, aby jeden subjekt diktoval ceny na trhu? Asi málokdo z Vás co nakupuje na internetu by si dokázal představit, že platí ty nesmyslné částky co chtějí kamenné parfumerie.
A pokud si myslíte, že dekódování a parfémy od neoficiálních distributorů pro danou zemi jsou výhradou internetu, měli byste se zajít podívat do
"věhlasných" parfumérií jako Fann, Marionaud a podobně...
Leoš