Vůně jsou maličké světy, které odhalí svá tajemství jen tomu, kdo je bude milovat...

pátek 3. října 2008

Mitsouko (Guerlain)



Parfémem měsíce října je Mitsouko...


Protože již před několika dny nastal podzim, dny se pomalu krátí a večery prodlužují a protože nám toto melancholické roční období začíná šeptat o barevné kráse přírody, něžných vůních a nostalgické kráse unylého počasí, je akorát ten pravý čas představit si Guerlainův slavný parfém Mitsouko.




O značce Guerlain a jejím slavném parfumérském rodu:



Psal se rok 1828, když mladý francouzský chemik Pierre Francois Pascal Guerlain otevřel v Paříži svůj malý obchůdek s parfémy a voňavými pomádami. Jako první začal importovat své vůne do Anglie, země, kde vystudoval chemii. Stejně úspěšný byl i na domácí půdě, jelikož si získal přízeň francouzského císařského dvora a Napoleon III jej pasoval na svého osobního parfuméra. Jeho prvním parfémem se stala Eau de Cologne Impériale z roku 1953, který byla na míru vytvořena pro císařovnu Eugénii, manželku Napoleona III. Slavný flakon tohoto parfému byl ozdoben včelkami - symbol císařství (jen tak pro zajímavost, tato velmi svěží vůně je stále moc krásná a dá se stále sehnat na některých zahraničních internetových stránkách). Guerlain však svými vůněmi nezásoboval pouze francouzský císařský dvůr, ale také nejméně polovinu evropských královských rodin. "Dělejte dobré výrobky," opakoval neustále svým spolupracovníkům Pierre Francois Pascal Guerlain, "neslevujte na kvalitě, a pokud jde o ostatní, držte se jednoduchých nápadů a pečlivě je aplikujte." Tyto základní principy se v domě Guerlain dodržují dodnes.


Po smrti zakladatele parfumérského rodu v roce 1864 přebrali štafetu jeho synové Aimé a Gabriel. Své úlohy si však rozdělili. Aimé zdědil po otci spolu s talentem i lásku k parfumérskému řemeslu a Gabriel převzal úlohu manažera. Aimé se však z Anglie vrátil nejenom s čerstvě nabitými zkušenostmi a znalostmi, ale také se zlomeným srdcem, protože se nedočkal opětovaných citů ze strany krásné anglické dívky. A tak alespoň pro útěchu pojmenoval svou novou vůni jejím jménem. Přesně takto se tedy zrodil v roce 1889 legendární parfém Jicky, první vůně v historii, která obsahovala kromě přírodných esencí rovněž syntetické složky. Společnost, do té doby uvyklá na čisté přírodní vůně nebyla na takové sousto dostatečně připravená, a tak nějakou dobu trvalo, než Jicky přijala. Jicky se však i přesto stala ikonou a neodmyslitelným symbolem celé Francie a dodnes patří mezi nejprodávanější parfémy. Aimé však zůstal bez potomků a do tajů parfumérské alchymie musel zasvětit svého synovce Jacquesa.

Jacques Guerlain si nevedl o nic hůře než jeho předchůdci. V průběhu svého života, od svých šestnácti let vytvořil více než 400 parfémů, mezi nimiž vynikl zejména slavný Mitsouko (1919) a Shalimar (1925). Dodnes je Jacques Guerlain považovaný za jednoho z nejlepších "nosů" 20. století.


Jacquesův vnuk, nadaný Jean–Paul Guerlain pokračuje v tradici započaté svými předky. Ani za jeho vůně se nemusí rodina stydět, jelikož už od jeho dětství jej dědeček pomalu, ale jistě učil řemeslu. Svou práci Jean-Paul miloval a vytvořil mnoho zajímavých vůní, z nichž mnohé se prodávají dodnes. Například Chamade, Parure, Nahému zasvěcenou růžím nebo orientální Samsaru v roce 1989. Značka Guerlain byla majetkem rodinné dynastie až do roku 1994, kdy ji odkoupila společnost LVMH.


O parfému:

Parfém Mitsouko (japonský výraz pro tajemství) byl vytvořen Jacquesem Guerlainem v roce 1919. Parfumér se nechal inspirovat románkem mezi britským námořním důstojníkem a manželkou japonského admirála jménem Mitsouko, který způsobil skandál a stal se základem pro francouzský bestseller La Bataille (Bitva). Ale proč si Guerlain šel pro název až do Japonska? Pravděpodobně proto, že po skončení první světové války nastal všeobecný posun k lehkosti a něžnosti, kdy lidé vyžadovali jednoduchost a čistotu. To se pak shodovalo se znovuobjevováním všeho orientálního, zvláště pak japonského. A Guerlain přece jako jeden z největších výrobců parfému to nemohl nepostřehnout...

Mitsouko je nadčasová vůně nonšalantního střihu, i přestože byl stvořen již v roce 1919. Zprvu zarazí malinko hořkou vůní bergamotu, ale hned vzápětí se rozvine do sladce, mírně ovocně kořeněné vůně, kde cítím především spoustu oříšků, ylang ylang, skořici a trochu broskve. Je také nevtíravě zelený, což má na svědomí především mech a vetiver. Mitsouko je však kupodivu velmi křehká vůně, která bezesporu okouzlí všechny romantičky a ženy jemné jako skleněná zvonkohra...


Co k němu nosit, kam a kdy:

Mitsouko noste ke všemu jemnému, zelenému. Pakliže nic takového doma v šatníku nemáte, stejně nádherně bude působit s nebeskou modří, bílou a bledými zemitými tóny. A s černou je Mitsouko také ohromující. Mitsouko má záviděníhodnou schopnost hodit se ke každé příležitosti v kterékoliv době, ale nejvíce si jej pravděpodobně užijete v malátném letním nebo podzimním odpoledni a při romantických večerech zalitých měsíčním svitem.



Názory ctitelek, nositelek či odpůrkyň:

"Mitsouko jsem dostala jako dárek a velmi nevhodný. Sohlasím s Jarkou, vystihla přesně moje dojmy, měla jsme představu zeminy,čerstvě vykopaného otevřeného hrobu, okamžitě jsme ji věnovala sestře a ta se nad ní taky netvářila nadšeně a putovala dál. Myslím, že bude sedět jen určitým typům žen, pro mne v sobě nemá nic ženského."

"Nevtíravá, sexy, pikantní. Doporučuji!"

"Je zvláštní, ale asi spíše opravdu pro ženy, které jsou zvyklé na těžší nebo orientální vůně, ty ji určitě dovedou ocenit. Po přivonění jsem si na tuto vůni vzpomněla...většinou se s ní setkávám na starších ženách 50 let a více."



Odkaz na stránky značky Guerlain:

www.guerlain.com



Podělte se i Vy pod článkem v komentářích, jakou máte zkušenost s touto vůní nebo s jinými přípravky značky Guerlain...


Žádné komentáře:

Okomentovat