Vůně jsou maličké světy, které odhalí svá tajemství jen tomu, kdo je bude milovat...

úterý 2. září 2008

Chanel No 5 (Chanel)



Tento měsíc, tedy září, zasvěťme vůbec nejslavnějšímu parfému na této planetě - úchvatnému a nesmrtelnému
Chanel No 5; a to ze dvou důvodů - blíží se chladnější měsíce, pro který je tento parfém jako stvořený, a za druhé byl by to téměř hřích, kdyby se o Chanelu No 5 zevrubněji na těchto stránkách nehovořilo...


O značce Chanel a její nesmrtelné Coco:




Slavná Coco Chanel způsobila revoluci v módě a obrátila život žen úplně naruby. Pochovala trend těsných korzetů a dlouhých sukní. Právě jí také vděčíme za klasický chanelovský kostýmek a kalhoty, které byly do té doby čistě mužským oblečením. Proslavila svou značku zejména černými pouzdorvými šaty ("malé černé"), sukněmi pod kolena a lakovanou bílou obuví s černou špičkou.

Jedna z nejbohatších a nejslavnějších postav světového módního designu, vlastním jménem Gabrielle Bonheur Chanel sa narodila v roce 1883 ve francouzském městečku Saumur. Od svých dvanácti let, po smrti matky ponechaná napospas svému osudu, vyrůstá v klášterním sirotčinci. Právě tam se naučila šít a získala svojí pověstnou zručnost a cit pro toto řemeslo.

Přetrvávající finanční krize látala zpívaním v nočních kabaretech. Právě v tomto prostředí pak dostala svou slavnou přezdívku "Coco" podle šansónu, který zpívala.

V jejím životě platilo "šťěstí v kartách, neštěstí v lásce" a to i přesto, že na nedostatek "velkých a vlivných" zájemců opačného pohlaví si nemohla stěžovat. S jejími city koketovalo celé spektrum národů i bankovních kont: ruský velkokněz Dimitrij Pavlovič, Igor Stravinskij, Pablo Picasso nebo vévoda z Westminstru, s nímž se téměř ocitla před oltářem. Tento nevydařený pokus dostat se pod čepec, okomentovala svým příslovečným cynismem: "Vévodkyň z Westminstru je mnoho, ale Chanel jen jedna. My ženy potřebujeme krásu, aby nás muži milovali a hloupost, abychom milovaly muže". Toužila po rodině, dětech a tyto své touhy veřejně odkrývala: "kdo se neprovdal, prohrál život". Avšak Amorovy šípy se vždy trefovaly mimo terč, a proto se Coco nikdy neprovdala.

Právě tito bonviváni, přesněji jejich bankovní konta a společenské styky byly pro Coco finančními infuzemi, které jí pomohly k jejímu vstupu do módního impéria. Těsně před první světovou válkou otvírá Coco kloboučnictví v Paříži, poté první módní salón ve francouzském letovisku Biarritz a později i legendární butik na ulici Cambon.

Coco oblékala hollywoodské hvězdy jako například Grace Kelly, nebo první dámu Ameriky Jacquelin Kennedyovou. Avšak v centru její pozornosti nebyly pouze aristokratové a bohaté paničky, svými modely toužila změnit všechny ženy v emancipovanější a svobodnější, nesvázené přezdobeným nepohodlným korzetovým oděvem, na který byla sama alergická.

Druhou světovou válku přežila po boku nacistického diplomata, podle některých zdrojů špióna. Diplomat, anebo špión, co na tom záleží, pro Francouze to byl německý nacista a Coco vlastizrádce. Odepsaná svědomím vlastního národa prchá tedy se svým kolaborantem do patnáctiletého exilu ve Švýcarsku.

Avšak v padesátých letech přichází její nečekaný "comeback", který vyprovokoval její souputník Christian Dior. Jednasedmdesátiletá Coco se vrací z ústraní a otevírá svůj salón.

Coco Chanel umírá v roce 1971 v pařížském hotelu Ritz, kde dlouhodobě žila, ve věku 88 let. Jedenást roků po její smrti se poté objevuje návrhář Karl Lagerfeld, který upadající značku s dvěmi céčkami posouvá opět vpřed.

O parfému:

Není slavnější parfém než Chanel No 5, o němž Marilyn Monroeová slavnostně prohlásila, že je to jediné, co má na sobě v posteli. Parfém vznikl díky kontaktům jejího přítele Dimitrije Pavloviče, který Coco seznámil s výrobcem parfému Ernstem Beauxem. Ten jí namíchal dvě skupiny parfémů, první skupinu od dvacítky do čtyřiadvacítky, a poté pět vzorků číslovaných od jedničky k pětce, z nichž si vybrala právě pětku. Číslo pět si pak později udržovala jako své šťastné číslo: její kolekce byly předváděny vždycky pátý den pátého měsíce. Tímto svým prvním parfémem z roku 1921 chtěla docílít něčeho absolutně nového, jak sama řekla: "Chci dát ženě umělý parfém. Ano, opravdu myslím umělý, jako oblečení. Něco, co bylo vytvořeno. Chci parfém, který je kompozicí. " A tak byl stvořen legendární, vůbec poprvé aldehydový parfém Chanel No 5.

Chanel No 5 je překvapující v tom, že je to poměrně nadčasová vůně. Zprvu je v ní cítit hořká příchuť pomerančů, která se však místy mihne jako velmi sladká. Také je tam hned zpočátku výrazně příznačná vůně ylang ylang. Parfém je však po celou dobu typicky "mýdlový", což mají na svědomí aldehydy. Ještě se v něm dají vysledovat syté a omamně sladké stopy jasmínu a po několika desítkách minut i vanilka. Parfém působí velmi vyváženým dojmem jako nádherná hořkosladká aldehydová kompozice doplněná o jemnou vůni květin.


Co k němu nosit, kam a kdy:

Chanel No 5 je parfém, který blaženě ignoruje hranice věku, konvencí, módy a temperamentu. Ani barvy, ani šaty nehrají příliš velkou roli. Jediné, na čem záleží, je to, abyste doplňovala jeho nesrovnatelnou krásu a nesmírnou individualitu. Má záviděníhodnou proměnlivost, takže ho lze nosit kamkoliv. Coco Chanel sama žertem radila ženám, aby jej nosily všude tam "kde chtějí být líbány".




Názory ctitelek, nositelek či odpůrkyň:

"Tak já si nechci kopnout do slavné vůně, ale nelíbí se mi, no, prostě to nejde.To, že je slavná a uznávaná, nic nemění na tom, že na mně se vůně s obsahem aldehydů mění v aceton, bohužel. Je to o čichových buňkách, o Ph kůže, o individualitě. Z klasiky miluju Shalimar a Poison. Tenhle parfém je pro mne moc aldehydický .Nepíšu to po letmém vyzkoušení na papírku v obchodě, No 5 jsem měla a nepřivykla jsem mu, ač jsem se jej snažila vnímat ze všech sil jako krásnou vůni, tak pro mne prostě krásný není. Musím ovšem poznamenat, že znám ženy, které jej používají a voní na nich úžasně, až mne to zaráží. Já mám ale s touhle klasikou prostě pech."

" Nic horšího jsem nezažila. Je to odporná, těžká vůně."

"K této vůni se musí dospět. Ve dvaceti by se mi asi nejspíše také nelíbila. Ve třiceti jsem objevila její kouzlo, které se rozvíjí pomalu, aby na kůži vytvořilo úžasnou, sladce mýdlovou, a luxusní kompozici. Nádherná a nestárnoucí vůně, právem oceňovaná klasika, avšak ne pro mladé."


Odkaz na stránky značky Chanel:

www.chanel.com



Podělte se i Vy pod článkem v komentářích, jakou máte zkušenost s touto vůní nebo s oblečením značky Chanel...


3 komentáře:

  1. Já ten parfém přímo nesnáším, ale za to miluji její botičky, které si kupují se slevou od kamarádky z práce. Barča

    OdpovědětSmazat
  2. Chanel No 5 je pro mě jedna z nejkasnějšich vůni... Mirka

    OdpovědětSmazat
  3. Chanel je děs a hrůza!!! prostě mýdlo:-( Petrusha

    OdpovědětSmazat