Vůně jsou maličké světy, které odhalí svá tajemství jen tomu, kdo je bude milovat...

středa 13. srpna 2008

I vůně podléhají diktátu módy a trhu...


Jestliže jste nad tím ještě nikdy neuvažovali, tak vězte, že vůně se již dnes nevyrábí z čirého potěšení pro nějakého světového návrháře, který si usmyslel, že má chuť čichat to nebo ono. Ne, dnes jsou vůně, jako téměř všechno na světě předmětem obrovských zisků. Bohužel, nebo bohudík?

Ještě ve dvacátem století si mohla parfém dovolit jen dáma z bohatších kruhů, dnes ve století jednadvacátém si "voňavou lahvičku" může zakoupit i žena na mateřské, jestliže si jen trochu začně šetřit. Právě toto je jeden z těch zakopaných psů, kteří umožnili, aby se vůně staly předmětem mnohamiliónových zisků. Parfémy se tudíž již nevyrábějí z čiré radosti a na speciální přání módních salónů, dnes je jejich tvorba především v rukou obchodníků, kteří vědí, co se dnes "nosí", co dnes "voní" a které parfémy hrají na trhu momentálně prim. Proto se nedivte, že zavítáte do kamenného obchodu, přejete si něco nového, speciálního a prodavačka před vás "naservíruje" pět různých vůní vesměs podobného charekteru.

Ještě jste si nevšimli několika podivuhodných věcí? Jakých? Tak například toho, že trh s vůněmi je dnes doslova zaplaven nejrozmanitějšími ovocnými, svěžími, lehkými a sladkými vůněmi. Že v parfémech se ve svrchních tónech jiskří jablíčka, melouny, broskve a mnohá další voňavá ovoce, a že někteří dokonce, jako například Donna Karan, sázejí na vůně, v nichž se třpití jedna dominantní ovocná vůně. Ještě jste nezaregistrovali, jak se světoví návrháři a jiné slavné firmy spřahují s Hollywoodem, aby jim jejich úžasné nové vůně propagoval? A co teprve reklamy? Jedna triumfuje doslova druhou... A pak, jaký máte názor na limitované edice, které jsou většinou velmi rychle rozebrané? Nesvědčí i ony o tom, že parfémy čím dál tím více podléhají trhu? A co říkáte na odlehčené varianty klasických vůní? Nepřijde vám to někdy až hloupé a příliš průhledné? Co naplat, parfémy dnes dobývají svět a spolu s ním i trh...

Otázkou rovněž však je, proč mnohé firmy poslední dobou sázejí na ony tzv. svěží vůně. Bylo by zajímavé zjistit, jestli jsou otroky přání svých zákaznic, nebo zákaznice jsou naopak otrokyně diktátu módního trhu. Další otázka, která z předchozí velmi úzce souvisí, se ptá na to, proč čím dál víc na ulicích potkáváme postarší dámy, z nichž se line vůně například mladistvého Bright Cristallu a proč si tyto dámy ne a ne uvědomit, že lehkým vůním u nich již odzvonilo. Je to snad podobné jako v módě? Převažuje trend mládí a svěžesti? Snad... Jenže pak se stále ještě můžeme zvědavě vyptávat, z jakého důvodu musíme nutně podléhat módním novinkám a všeobecnému trendu? Proč například nezapátrat hlouběji v minulosti a nevylovit na světlo světa úžasně květinový Anais Anais nebo nádherně orientální Tresor od Lancome? Jsou to opravdu tak nevkusné a staré vůně, nebo prostě na ně jen móda "pozapomněla"? Ať tak či onak, módním diktátům není radno podléhat a dvojnásob to platí zejména ve světě vůní...

Proto se jdětě v nejbližší době podívat do své oblíbené parfumerie a přejte si "klasiku"... Kdo ví, možná narazítě na nějakou stejně božskou vůni jako jsou ony dnešní "svěženky"...


Článek napsala Elapela



Žádné komentáře:

Okomentovat